gezond eten is afvallen

Gezond eten, clean diet, clean food, clean eating, etcetera. Als je voeding vooral groen is, weinig onverzadigd vet en geen (toegevoegde) suikers bevat, noemt men het ‘clean’. Het lijkt soms wel een keurmerk dat alleen wordt gegeven als een maaltijd aan minimaal de bovengenoemde eisen voldoet. Voor het gemak noem ik dit gezond eten.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Populaire uitspraken over gezond eten

Dagelijks als ik mensen spreek, of hoor spreken over afvallen, hoor ik dezelfde dingen terug. Soms lijkt het wel alsof ik naar de Skyradio van afvallen luister, elke dag weer hetzelfde liedje. Ik wil drie van deze populaire uitspraken even onder de aandacht brengen:

  • “Als je wil afvallen moet je minder koolhydraten eten en meer eiwitten”
  • “Ik moet stoppen met snacks en het eten van zoetigheid om af te vallen”
  • “Ik eet zes dagen per week gezond en op mijn ‘cheatday’ eet ik alles wat ik wil”

Wellicht heb je deze uitspraken ooit gehoord of zelf gedaan. Zijn deze stellingen juist?
Als je succesvol bent afgevallen door één of meer van deze (vergelijkbare) uitspraken toe te passen, zul je waarschijnlijk antwoorden met ‘ja’. In mijn vorige blog, Wat is het beste dieet?, heb ik geschreven dat afvallen heeft te maken met de opname en het verbruik van energie.

Door minder koolhydraten en meer eiwitten te eten zul je afvallen als dit per saldo ervoor zorgt dat je totale dagelijks energieverbruik hoger ligt dan je dagelijkse energie opname (lees: calorieën). Jij denkt dat je zo goed bent afgevallen, omdat je minder koolhydraten bent gaan eten, maar je bent dus afgevallen omdat je minder calorieën binnen krijgt. Meer eiwitten eten heeft zeker zijn voordelen, zoals een langere verzadigingsgevoel, maar daarover volgt meer in een andere blog.

Hetzelfde principe geldt voor het stoppen met snacks en zoetigheid. Als dit per saldo ervoor zorgt dat je dagelijks minder eet dan je lichaam verbruikt, zul je afvallen. Bepaalde voedingsmiddelen schrappen is slechts een methode om minder calorieën te eten dan je verbruikt. Stoppen met ongezonde snacks is dus gezond, maar niet per definitie genoeg als je wil afvallen.

Cheatdays..als je deze nodig hebt denk ik dat je niet tevreden bent met je huidig dieet. Natuurlijk wil je op zijn tijd eens wat eten wat je niet dagelijks eet, dat moet je ook vooral blijven doen. Waar het om gaat is dat je moet voorkomen dat je gaat smachten naar die ene dag waarop je jezelf hebt beloofd dat je alles mag eten wat je wil. Probeer liever wat je graag eet te integreren in je dagelijkse dieet met een bepaalde mate. Het is belangrijk dat je hier goed leest wat er staat en er niet iets anders van maakt. Als je graag iets eet wat volgens de glycemische index (GI, hierover meer in een andere blog) niet verantwoord is of wat cholesterol verhogend is, wacht dan niet tot je vaste cheatday. Integreer dit voedingsmiddel in je dieet en zorg ervoor dat je totale dagelijkse calorie inname onder je verbruik ligt. Juist, ik zeg niet dat je zoveel mag eten als je wil. Je mag eten eten wat je wil, maar niet hoeveel je wil, althans als je wil afvallen. Zorgt dit niet voor een verhoogd gezondheidsrisico? Ik zei ook dat dit met een bepaalde mate gedaan moet worden en bovendien is cholesterol niet de boosdoener van hartziektes. Lees dit eens als je meer wil weten.

Tot slot wil ik nog het volgende meegeven: er is een verschil tussen gezond eten en eten om af te vallen. Gezond eten is…gezond eten. Bij een hogere opname van energie dan verbruik, ook afkomstig van gezond eten, zal je niet van afvallen. Het is net zoals gewicht. 1 kilo goud weegt niet zwaarder dan 1 kilo veren. Zo wegen die ‘ongezonde’ 1000 (kilo)calorieën ook niet zwaarder dan 1000 ‘gezonde’ (kilo)calorieën. Gaan gezond eten en afvallen hand in hand? Ja, zeker! Deze voedingsmiddelen leveren vaak minder calorieën dan ongezond eten, waardoor je er meer van kan eten. Daarnaast zul je niet snel een tweede portie scheppen, omdat het toch nergens naar smaakt (grapje!). Mijn advies is om gezond te eten, maar vooral te genieten.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Vond je de informatie nuttig? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

Categorieën: Gezond eten

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *